Zase jsme se ztratili, tati? …aneb možnosti navigace na kole

V jednom z předchozích článků jsme se zaměřili na správné naplánování cyklovýletu tak, aby odpovídal požadavkům a také fyzickým možnostem všech zúčastněných. Naplánovat cestu je ale jen jedna polovina celku – důležité je také je cesty držet a ideálně ji celou dobu výletu neztratit. Když člověk ztratí směr na začátku výletu, stane se většinou jen terčem připomínek ostatních cyklistů, ale když se to stane potřetí, popáté, už to většinou taková legrace není. A to už nemluvím o špatné navigaci během dojezdu z celodenního výletu nebo během úprku před bouřkou za zády.

 Jaké jsou tedy možnosti navigace během cyklistických výprav po krajích blízkých i vzdálených? Určitě je možné se spolehnout na papírové mapy, ať už se jedná o oblíbené turistické mapy v měřítku 1:50 000 nebo o speciálně pro cykloturistiku určené cykloturistické mapy v měřítku 1:70 000 nebo 1:75 000.

 Území České republiky je velmi kvalitně zmapováno, takže se ve velké většině případů při jízdě podle mapy neztratíte. Pro navigaci v terénu lze kromě klasických orientačních prvků, které po cestě potkáte (např. řeky, komunikace, stromořadí, vodní plochy, značky na začátku obcí) lze využít i husté sítě turistického značení a samozřejmě také cyklostezek.

Některé z cyklostezek jsou navíc koncipovány jako okruh, někdy proto stačí držet se značení a hlídat si to správné číslo na žlutých cedulkách

01_Navigace

Jestliže chcete cyklostezky kombinovat, se mapa určitě vyplatí. Ne u každého platí okřídlené „hlava-mapa“, a proto než mít celou cestu nervy, jestli trefíme všechny odbočky správně je lepší mít v kapse u dresu nebo v batůžku alespoň schématickou mapku cesty. Ideálně i s čísly jednotlivých cyklotras, jejichž části chcete využít.

Velmi hezky mají navigaci mezi jednotlivými křižovatkami vymyšlenou v Nizozemí, kde je každá křižovatka označena číslem. Navigace je pak jednodušší, protože čísla najdete i na mapách, které na křižovatkách stojí a stačí si pamatovat, ke kterému číslu právě míříte. Oceníte to i v případě, že příliš nevládnete nizozemštinou, fríštinou nebo vlámštinou.

V případě, že jste milovníci jízdy v terénu, není nic snazšího než cyklotrasy kombinovat s klasickými turistickými cestami. Cykloserver.cz navíc poskytuje informace o úrovni „sjízdnosti“ tras, což pomůže při rozhodování, zda to na crossovém kole ještě zvládnete nebo je lepší objet úsek jinudy. Turistické značení je v Česku velmi kvalitní a husté, proto se i na kole jednoduše „najdete“, zvlášť když máte v sedle od rozcestníku k rozcestníku nějak blíž, než když jdete pěšky.

02_Navigace

Papírové mapy a orientace přímo v terénu může zařadit do škatulky „tradičních“ metod navigace a k nim můžeme přihodit navigaci pomocí GPS, která je v posledním období na velmi razantním vzestupu. Doby, kdy mělo GPSku pár vyvolených v autě jsou už dávno pryč a GPS moduly jsou nyní běžnou součástí mobilních telefonů i nižších modelových řad.

 Ideální variantou pro cykloturistické použití budou jistě klasické outdoorové navigace určené pro pobyt v přírodě nebo případě přímo cyklonavigace, které jsou také na trhu k dispozici.

Jednoznačnou jedničkou v této oblasti je společnost Garmin, která na český trh dodává několik modelových řad navigací určených pro aktivní použití v přírodě. Každá Dakota, Montana, Oregon, Colorado, Edge nebo Map rychle pomůže s orientací v neznámém terénu a dovede vás do cíle.

 Důležitou součástí GPS přístroje je také vhodný „vnitřek“, tedy mapové dostatečné mapové vybavení. V České republice je asi nejoblíbenější mapová sada TOPO Czech, která je momentálně dostupná ve verzi 3.1 a představuje nejpodrobnější sadu dat určených pro přístroje Garmin na našem území. Měřítko se pohybuje od 1: 25 000 až k 1: 10 000. Mapa vznikla jako sloučenina turistických a navigačních dat z více datových zdrojů. Při pohybu v terénu tak máte na displeji velké množství informací v dostatečně velkém detailu a k tomu jako bonus možnost navigace k vašemu aktuálnímu cíli.

03_Navigace

Při použití GPS navigací máte v podstatě dvě možnosti. Buď vyrazíte určitým směrem a cestu vybíráte až během jízdy nebo si trasu pečlivě nachystáte (=naklikáte) předem v aplikace, která je pro tyto účely určena. V případě druhé varianty pak můžete využít navigace podobně jako v případě automobilových bratříčků.

 Přímo pro cyklotrasy je k dispozici aplikace nazvaná velmi příznačně – Cyklotrasy, která umožňuje vyhledávání tras z jednoho místa do druhého v síti existujících cyklotras včetně zobrazení výškového profilu a podobného itineráře. K dispozici je také online deník, do kterého můžete ukládat vaše výlety a dát je k dispozici ostatním uživatelům pro inspiraci.

 GPS navigace má jistě spoustu výhod, ale vždy mějte na paměti, že vaše vlastní hlava by měla také pracovat v ostrém nikoliv úsporném režimu. Virtuální svět, který máte před sebou na displeji nemusí být vždy přesným obrazem světa reálného, proto je třeba se k němu zcela neupínat. Strom ležící přes cestu na displeji určitě neuvidíte a auto jedoucí proti vám na displeji také nezabliká. Proto nezapomínejte na zdravý úsudek, ať se vyhnete případným nebezpečným situacím. Nezbývá než popřát spoustu kilometrů ve správném směru, ať už s mapou v mapníku nebo navigací na řídítkách.