Zařizujeme domácí cyklodílnu

Každý alespoň mírně zručný a technicky nadaný cyklista (nebo cyklistka) se dostane do fáze, kdy by své kolo nejraději v provozu schopném stavu udržoval sám (sama).

Základní servis kola nepředstavuje žádný technický rébus, a proto se ho určitě není nutné obávat. Složitější servisní zásahy nebo výměny některých komponentů kola za novější už vyžadují trochu více zkušeností a také některé specifické nástroje. Dnes se proto podíváme na vhodné vybavení domácí dílny.

Jak má dílna vypadat?
Ne každý nadšený sportovec má to štěstí, aby mu byla doma vyhrazena samostatná místnost nebo třeba část garáže, kde by postupně vznikla pravá cyklodílna. Bydlení v bytě, který je navíc prostorově méně výrazný takovým myšlenkám moc nenahrává, a proto se veškeré důležité nářadí musí vejít do několika polic nebo do kufru na nářadí. O sadě nářadí vkusně srovnané podle velikosti a pověšené na zdi nad pracovním stolem si tak můžete nechat jen zdát.

Kufr má ale jednu výhodu – když pojedete na delší dobu na kolo s rodinou nebo kamarády, svou dílnu budete mít vždy nachystanou na okamžitý odjezd s Vámi.

Jak jsme již zmínili v jednom z předchozích článků, pro servis kola během vyjížďky ve většině případů postačí přenosný multiklíč. Ten je samozřejmě možné používat i při servisu kola v teple domova, ale proč si pro tyto účely neudělat radost a nedopřát si kvalitní nářadí pro pečlivý servis vašeho jednostopého kamaráda. Co tedy v žádné pořádné dílně nemůže chybět?

Vybavení dílny
Začneme tím, co budete potřebovat pravděpodobně nejčastěji, tedy pumpou a mazivy.

Velká pumpa neboli nožní hustilka
Kvalitní dílenská pumpa ušetří spoustu času při dofukování duší, což je činnost hlavně u silničních kol velmi potřebná. Delší „nožní“ pumpy s nášlapnou plochou pro nohy a velkým madlem pro obě ruce pořídíte od cca 300 korun v plastové podobě, když se rozhodnete investovat o 200 korun víc, objevíte první hliníkové modely, z nichž některé jsou vybaveny také manometrem. Na každém plášti najdete doporučený tlak, proto je jejich huštění jednoduché. Správný tlak navíc pomáhá předcházet defektům a zvyšuje komfort z jízdy. Kontrolu „tvrdosti“ pláště palcem tak můžete vyměnit za přesnější metodu.

Sada na mazání pohyblivých částí kola
Jistě jste už zažili, že vám na delším výletě začal „zpívat“ řetěz. Ne vždy je ale původcem těchto zvuků právě on, často to mají na svědomí kladky (nebo někdy také rolničky) v přehazovačce. Tato dvě ozubená kolečka schytají během jízdy možná ještě víc nečistot než samotný řetěz, proto při mazání řetězu nezapomeňte ani na ně.

Čím mazat? Na řetěz existuje velké množství speciálních olejů, které jsou určeny do různých podmínek, ideální je mít jeden olej na suché podmínky a jeden na mokro. Veškerá ložiska by na kole měla být obalena ve vazelíně, na pružiny v měničích nebo pedálech můžeme využít například teflonový olej.
Na trhu je výběr maziv opravdu široký, jeden olej na kola a šicí stroje je už minulostí. V každém cyklistickém obchodě vám jistě s výběrem poradí, navíc lze často místo maziv „světových“ značek koupit jejich české ekvivalenty.

Čím provést očistu?
Součástí každé dílny by mělo být i vybavení určené pro čištění a umývání vašeho kola. Ve většině případů si vystačíte s malým smetáčkem, kbelíkem a v domácnosti používaným saponátem. V případě, že budete chtít čistit pastorky, řetěz nebo měniče, je vhodné použít speciální kartáče k tomu určené ve spolupráci s cyklo čističem – např. český Cyklostar.

Opřené kolo nestačí
Při ladění přehazovačky nebo výměně brzdových špalků oceníte, když budete mít kolo přístupné ze všech stran. Jak toho dosáhnout? Buď se rozhodnete pro klasický montážní stojan s uchycením kola za sedlovku nebo horní rámovou trubku. Tato varianta finančně začíná na částce okolo 1500 korun. Levnější možností je stojan na kolo, který znáte z cykloobchodů – klasické „áčko“, které rozevřete a nacvaknete na zadní nebo přední náboj. Cena je sympatičtější, stojan pořídíte za cca 200 korun.

Jaké pořídit náhradní díly?
Základní výbavou každé dílny či dílničky by měly být náhradní duše, sada na jejich lepení, řadící a brzdové bowdeny, náhradní řadící a brzdová lanka a koncovky. Občas je také třeba rychle vyměnit řetěz nebo doplnit na vyjížďce ztracený šroubek nebo pružinku. V tomto případě mohou pomoci „domácí zásoby.“

Potřebuji nějaké speciální nářadí?
Nářaďové vybavení dílny je vždy obrazem typu kola a jeho vybavení. Ne všechny komponenty lze seřizovat, utahovat či montovat stejnými nástroji, proto je níže uveden komentovaný seznam nejčastěji používaných nástrojů. Kromě speciálních nástrojů při servisu kola využijeme také obvykle používané nářadí jako je křížový šroubovák nebo kombinované kleště

  • Sada inbusů – inbusové klíče jsou základem pro seřizování většiny komponentů na kole. Inbusy je možné vybírat samostatně, v sadě nebo použít multiklíč.
  • Nýtovač řetězu – důležitý pomocník nejen při nýtování řetězu, ale také při jeho zkracování či opravách. Řetězy značky SRAM pro spojení využívají tzv. rychlospojku, kterou řetěz jednoduše spojíte i rozpojíte bez nýtování. Nýtovač vám však pomůže při hledání správné délky řetězu.
  • Kleště na lanka a bovdeny – zkracování lanek a bowdenů lze provést i pomocí klasických štípaček, ale speciální kleště udělají svou práci výrazně kvalitněji a přesněji. Zkracování lanek a bowdenů je navíc díky nim velmi jednoduché.
  • Centrklíč – v případě, že zvládnete centrování ráfků, centrovací klíč či klíče nemohou ve výbavě chybět. Lépe je vybírat z hliníkových než plastových.
  • Nářadí na povolení středu/osy – podle stáří a typu kola je třeba vybírat stahovák na celou osu (např. čtyřhranná) nebo pouze na ložiska (např. Hollowtech II). V případě čtyřhranné osy je vhodné doplnit také stahovák klik.
  • Center-lock klíč a bič na kazetu – dvojice nástrojů potřebných pro povolení kazety nebo také kotoučů u hydraulických brzd. Uchycení Center-lock je produktem značky Shimano.
  • Klíč na pedály – pořádný klíč na pedály oceníte hlavně v případě, že se rozhodnete pro výměnu pedálů po delší době. Povolování v klikách „zarostlých“ pedálů je noční můra i zkušených servismanů. Větší páka a kvalitní materiál klíče je proto namístě.
  • Konusové klíče – pro servis ložisek konusových nábojů je třeba použít konusové klíče, které jsou užší než klasické stranové klíče a umožní práci s úzkými matkami na těle nábojů.
  • Stranové klíče – využijete u starších modelů jízdních kol nebo u současných modelů nejnižší cenové nabídky. Klasické šrouby a matky byly nahrazeny inbusovými ekvivalenty.

Celý kufr nebo každý zvlášť?
Při zařizování dílny jistě narazíte na nabídku kompletních sad nářadí v praktických kufřících, které se dají pořídit za nejrůznější ceny. V případě, že je vám celá sada sympatická, je třeba si rozmyslet, zda všechen její obsah využijete nebo jestli naopak některé potřebné nástroje nechybí.

Nákup jednotlivých nástrojů je sice poněkud složitější, ale záleží jen na vás, co si vyberete a jakou kvalitu své „výbavičky“ zvolíte. Navíc nemusíte kupovat vše najednou, ale naopak dílnu zařizovat hezky postupně.