Stačí do terénu multiklíč? Aneb základní technická výbava cyklisty

Kromě nezbytných potřeb na opravu duše a její výměnu by se cyklista neměl na delší výlety vydávat ani bez základního nářadí určeného pro opravu nenadálých technických problémů. Protože je navíc většina cyklistů na kole kolegiální, může nářadí pomoci také bezradným cyklistům nebo cyklistkám, které na svých cestách potkáte.
Dnes vás proto čekají informace o správném vybavení cyklisty z hlediska „technického“ zabezpečení.

Nářadí většinou volíme podle velikosti a váhy. Cyklista jezdící s brašnami na nosiči nebo s větším batohem na zádech uveze samostatné inbusové klíče různé velikosti, montpáky, náhradní duši, lepení, nezbytný nýtovač a třeba i kapesní nůž.
Výkonnostní sportovec, který jezdí na kole pouze s podsedlovou brašnou nebo vozí potřebné věci v kapsách dresu jistě zvolí některý z mnoha univerzálních multiklíčů, které jsou na trhu dostupné.

Začneme tedy základním seznamem toho, co cyklista pro drobné technické zásahy v terénu potřebuje:

  • Většina komponentů je na kole zajištěna inbusovými šrouby, ty by proto měly tvořit základní součást výbavy každého „uvědomělého“ cyklisty. Inbusové klíče budeme potřebovat v rozpětí 2 – 8 mm.
 


Menší využijeme například na doladění předpětí pružiny upínacího mechanismu nášlapných pedálů nebo vzdálenosti brzdové páky od řídítek. Inbusy střední velikosti povolíme nebo naopak utáhneme většinu inbusových šroubů na důležitých místech kola jako je spojení představce a řídítek, hlavové složení a uchycení brzdových špalíků nebo třmenů kotoučových brzd. Větší inbusy nám mohou pomoci například s přitažením šroubů, kterými jsou v ose zajištěny kliky.

  • Pro naladění správného rozsahu řadících komponentů, tedy přehazovačky a přesmykače budeme potřebovat menší křížový nebo plochý šroubovák. Správně nastavené dorazy chodu těchto komponentů prospívají bezproblémovému řazení a tedy i pohodovější jízdě.
  • Důležitou součástí výbavy je také nýtovač řetězu, který řeší nenadálé obtíže se špatně snýtovaným nebo jinak porušeným řetězem. Není pravda, že za roztržený řetěz může jedině „ukrutná síla v nohou“. Je to závada, která se může stát každému cyklistovi bez rozdílu. S nýtovačem je vhodné vozit také pár článků řetězu, kdyby bylo třeba řetěz prodloužit nebo některé články nahradit.
 
  • Součástí „základní technické výbavy“ je samozřejmě i sada na opravu defektu, tedy sada lepení, pumpička, náhradní duše a montpáky. O této problematice si však přečtěte v samostatném článku.
  • Po letošní zimě se vám jistě podaří občas trefit jednu z mnoha tisíců, možná statisíců nových děr na našich silnicích, proto nebude od věci mít s sebou také klíč na centrování. Zde je třeba si dát pozor na rozměr niplů ve výpletu, centrovací klíče jsou v prodeji ve velikostech 1 – 4.
  • Na závěr ještě přidáme dva nástroje, které jsou tak trochu stranou. Zatímco stranové klíče na klasické matky už dnes na kolech skoro nenajdete, šrouby s hlavičkou torx, jakési nástupce inbusů potkáte u uchycení kotoučů na nábojích a jejich použití by se mělo v blízké budoucnosti rozšiřovat. Proto podle stáří a vybavení vašeho kola neopomeňte ani tento typ nářadí.

Když tento obsáhlý seznam podrobně přečtete, musíte nabýt dojmu, že s sebou budete muset tahat snad přívěsný vozík. Naštěstí to nebude tak hrozné, protože většinou a často vlastně všemi potřebnými nástroji disponují již zmíněné multiklíče.

Většinou se jedná o nářadí o velikosti trochu většího zavíracího nože, které se podle své velikosti vleze do podsedlové brašničky, malého batůžku s vodním rezervoárem nebo do kapsy u dresu.

V současné době má hned několik typů multiklíčů v nabídce každý z větších výrobců kol jako součást originálního příslušenství, není proto problém s kolem sladit nejen oblečení, ale i značku nářadí. Obecně lze říci, že jsou levnější než multiklíče od renomovaných specializovaných firem a na občasné použití bohatě vystačí. Navíc není vyloučeno, že v dnešním globalizovaném světě koupíte dva stejné výrobky za rozdílnou cenu, kterou určuje pouze jiné logo. Levnější multiklíče pořídíte od cca 200 korun, dražší multiklíče od značek jako jsou ParkTool nebo Lezyne mohou znamenat i investici okolo tisíce korun. 

Multiklíče lze rozdělit na lehké se základními nástroji a kompletní, které v podstatě suplují základní vybavení cyklistické dílničky. Lehké jsou vhodné právě do menších podsedlových brašen pro cyklisty, kteří dbají na nízkou váhu kola a jeho vybavení, kompletní pak ocení například cykloturisté, kteří nemají váhu kola hned na prvním místě. Lehký multiklíč se vleze v postatě kamkoliv, větší, kompletní multiklíč sice neohromí velikostí, ale nenechá vás na holičkách. Obrazové srovnání těchto multiklíčů je zobrazeno níže.

 


Na závěr tedy nezbývá než použití multiklíčů pro vaše výlety jen a jen doporučit. Většina z nich je pro terénní servisní zásahy dostatečně kvalitní, plusem je také kompaktní zpracování, jednoduchá manipulace, malá velikost a praktičnost. V případě, že chcete mít jistotu, že máte úplně všechno a nic vás po cestě nepřekvapí, řiďte se známým a okřídleným: „Každý správný muž má u sebe nůž.“ Kvalitní zavírací (švýcarský) nůž je někdy opravdu neocenitelný pomocník.