Okolo Brněnské přehrady

Průběh trasy:

Brno, přístaviště - Hráz Brněnské přehrady - Sokolské koupaliště - Osada - Zouvalka - Junácká louka - Chudčice - Veverská Bítýška - Mečkov - Hrad Veveří - Ríšova studánka - Kočičí žleb - Brno, přístaviště

Charakteristika:

Na cyklistickém výletě okolo Brněnské přehrady pojedete většinou neznačenými trasami po asfaltu i terénem zajímavou přírodou, záměrně se budete vyhýbat rušnému automobilovému provozu a navštívíte dvě nejvýznamnější památky v okolí přehrady - Jarošův mlýn ve Verské Bítýšce a hrad Veveří.

Parametry trasy:

Náročnost trasy: Turista
Délka trasy: 29,9 km
Vhodný typ kola: Horské
Turistická oblast: Brno a okolí

Popis:

Brněnská přehrada přiléhá takřka těsně k městské zástavbě. Brňané mají výlety, koupání a vodní sporty na široké hladině na dosah ruky. Dále od města se břehy nádrže k sobě přibližují a zástavbu střídají přírodní scenérie strmých břehů. Ve vodní hladině se zrcadlí impozantní hrad Veveří s elegantní lávkou. Následující cyklovýlet je velmi pěkný, leč místy namáhavý.

Vyrazíte od zastávky tramvaje Přístaviště směrem ke hrázi okolo hotelu Santon. U hráze najdete pomník hráznému Šikulovi, který na konci II. světové války překazil nacistům plán na zničení přehrady. Vychutnáte si scenérii - zvláště za vysokých vodních stavů je pohled dolů do údolí velmi atraktivní, obhlédněte pod hrází elektrárnu a pilíř - torzo tzv. Hitlerovy dálnice.

Sokolské koupaliště, další zastávka na levém břehu, za horkých dnů láká k vodním radovánkám. Následující zastávka může být na Osadě již po 0,5 km v některé výletní restauraci nebo na pláží. Doporučujeme doplnit zásoby jídla a pití. Až do Chudčic žádné občerstvení na trase není. Z Osady vede po levém břehu příjemná lesní silnice, kde je třeba dávat pozor na chodce. Auta sem naštěstí nesmějí. Poté se asfalt ztrácí a začíná terénní úsek ve skalách na Zouvalce. Ten po nedávné úpravě zvýhodňuje chodce oproti cyklistům, kolo budete muset občas vést. Přijedete na Junáckou louku, kde se otevře monumentální pohled na hrad Veveří.
Zde můžeme výlet zkrátit - sjedete vlevo dolů po červené turistické značce a po lávce se dostanete na pravý břeh a po něm po rušné silnici zpět do Brna.

Dále projedete Junáckou loukou vpravo podél lesa. Na jejím konci odbočíte kolmo vpravo do kopce. Nejedete tedy rovně po lehce adrenalinové žluté turistické značce, ale po lesní cestě po modré turistické značce k místu zvanému U Tří křížů a pak stále rovně po téže cestě, až vyjedeme z lesa na silnici. Brzy se k nám přidá i cyklotrasa 5231, která vede nejdříve po silnici, pak loukou, okolo hostince a chudčického hřiště, v Chudčicích přejede silnici a nakonec "najde" hluboký zářez bývalé železnice a dovede vás až do Veverské Bítýšky.

V obci si nenechte ujít návštěvu kulturní památky - Jarošova mlýna - z náměstí jedete cca 700 metrů proti toku Bílého potoka. Po návštěvě se vrátíte zpět na náměstí. Do Brna po pravém břehu pojedete takřka bez kontaktu s motorovou dopravou, ale občas terénními úseky. Z Veverské Bítýšky vyjedete místními ulicemi po červené turistické značce, která vás dovede na komunikaci ke kempu Hana a k mostu přes řeku. Můžete tu výlet ukončit a vrátit se i koly výletní lodí zpět. Lodní doprava na Brněnské přehradě disponuje unikátními plavidly s pohonem na elektrické baterie a patří k vyhledávaným zážitkům.

Dále pokračujete po pravém břehu k chatové osadě Mečkov, kterou překonáte krátkým stoupáním. Za ní následuje terénní úsek se střídavými stoupáními a klesáními, který je s opatrností sjízdný i za mokra. Přijíždíte k rozsáhlému hradu Veveří, který je přístupný veřejnosti. Kdo chce z parkoviště pod hradem odjet přímo do Brna lodí, může využít stezky pro chodce a cyklisty vlevo směrem k přístavišti.

Náš výlet ale doporučuje odbočit vpravo po silnici, cca po 250 m přejedete vlevo po mostku k objektu zvanému Prádelna a stoupáte po lesní cestě (modrá turistická značka) k Ríšově studánce. To je jediné opravdu náročnější stoupání výletu, ale zato vám potom bude odměnou asi 2,8 km dlouhý sjezd po lesní asfaltce Kočičím žlebem od Ríšovy studánky na Rakovec. Na závěr výletu si můžete odpočinout na pláži Na Špici nebo ochutnat dobroty z nepřeberného množství stánků a restaurací u přístaviště.

Doporučujeme navštívit:

Hotel Santon s wellness provozy
Sokolské koupaliště
Junácká louka s krásným výhledem na hrad Veveří