Na dovolenou s kolem? …aneb způsoby přepravy kola autem

Jakmile se čas strávený v sedle kola začne prodlužovat a nakonec se stane hlavní výplní vašeho volného času, jistě se postupně do hlavy dostane myšlenka dovolené na kole.  Myšlenka je to pěkná, ale hodně ošemetná, hlavně v případě, že na dovolenou nejezdíte sami nebo s bandou podobně sportovně nadšených přátel. Rodinná dovolená na kole není nic jednoduchého ani z hlediska plánování času stráveného na kole, výběru vhodných (rozumějte mírných), ale přitom zajímavých tras a terénů, ani z hlediska převozu kol na místo ubytování. Ne vždy je totiž možné strávit dovolenou jen na kole bez nutnosti převozu kol.

Jako modelovou situaci můžeme vybrat mladou rodinu se dvěma malými dětmi.  Jako vhodný terén pro pohodové ježdění a kvalitní zážitky lze volit z osvědčených oblastí na Jižní Moravě nebo Jižních Čechách.

Dva dospělí = dvě „dospělá“ horská nebo krosová kola, dvě děti = dvě dětská kola nebo případně varianta se sedačkou nebo přívěsným vozíkem.  K tomu samozřejmě spousta dalších „serepetiček“, které je třeba také vzít s sebou (=někam je poskládat a odvézt).

V případě, že se na dovolenou (nebo kamkoliv jinam) vydáváte autem, máte v podstatě tři možnosti, jak kolo nebo kola přepravovat: uvnitř auta, na střeše nebo za autem (na pátých dveřích nebo tažném zařízení).

Protože statisticky asi nejčastěji vozíme kola na střeše, začneme touto variantou. Proto, aby bylo možné kolo v nosiči přepravovat, je třeba mít na co připevnit také samotný nosič. Zde se nabízí dvě varianty – jednodušší jsou samostatné příčné střešní nosiče montované buď do pro tento účel určených montážních otvorů na střeše auta nebo pomocí úchytů přes karoserii. Druhou variantu představuje kombinace podélných nosičů (tzv. hagusy), které jsou napevno montovány na střechu a univerzálních příčníků, které jsou připevněny na hagusy. U obou variant se určitě vyplatí popřemýšlet o uzamykatelné verzi nosiče.

Při výběru střešního nosiče pro jízdní kolo by měl být kladen důraz na osvědčené výrobce, kteří jsou zárukou bezpečné přepravy nejen kol. Osvědčených výrobců není příliš mnoho, a proto je orientace v tomto směru poměrně jednoduchá. Prim určitě hraje švédský výrobce Thule, následuje německá Atera, italská Piccola a z českých výrobců Hakr Brno. Všichni zmínění výrobci neprodukují pouze nosiče kol, ale kompletní sortiment nosičů, takže v případě, že budete chtít „ctít“ značku, pravděpodobně nebudete  mít problém jednotlivé výrobky nakombinovat.+

 

03_prevoz

V případě nákupu nosiče jízdního kola bude určitě hrát roli i cena, která je násobena počtem kol, které chceme na střeše vozit. S rostoucí cenou roste nejen kvalita zpracování a vzhled, ale také se zlepšuje možnost manipulace při upínání kola do nosiče.

Nejlevnější „supermarketové“ modely za pár stovek nevzbuzují přílišnou důvěru, v žádném případě nejsou odolné a jejich používání také není nic komfortního. Při upínání kola do nosiče se většinou neobejdete bez alespoň základního nářadí a stahovacích pásků (pro klid duše). 

 Jak již bylo zmíněno, nebojte se do kvalitního nosiče investovat. V naprosté většině případů se cenově vejdete do 2000 korun za kus, navíc žijeme v době množstevních slev, multipacků a podobných příjemností. Při výběru vyzkoušejte upínací mechanismy jak pro stažení kol, tak i pro stažení šikmé rámové trubky. Ptejte se také po možnosti uzamknutí a dostupnosti náhradních dílů. Plastové díly jsou sice lehké, ale nevydrží věčně. V případě, že tento článek čtete s tím, že dostanete radu na konkrétní model, zkuste Thule ProRide 591. Chybu určitě neuděláte.

Nosiče „za auto“, tedy na tažné zařízení nebo páté dveře mají (podobně jako ty střešní) své příznivce i odpůrce. Kola jsou z nosiče mnohem lépe dostupná pro cyklisty (cyklistky) menší postavy, uchycení kol do nosiče je většinou rychlejší. Nevýhodou může být u některých nosičů zablokování pátých dveří v případě, že nejsou sklopné, což není při delších cestách nic příjemného. Dále pak větší náchylnost na povětrnostní podmínky a větší pravděpodobnost, že kola v běžném provozu přijdou k úrazu. U menších aut se také stává, že kola na šířku přesahují záď auta.

01_prevoz

Proto je třeba dávat větší pozor při jízdě, parkování, couvání nebo i při zajíždění ke stojanu u benzínové pumpy. Opatrnost je ale samozřejmě na místě, i když máte kola zrovna na střeše. Veselých historek o kolech pověšených na drátech, rozbitých o podjezdy nebo potrácených při příliš rychlé jízdě koluje víc než dost.

I u výběru zadního nosiče preferujte některého ze zmíněných výrobců. K již vyjmenovaným můžeme přidat českého výrobce Wjenzek, jehož nosiče jsou v poslední době velmi oblíbené. Levnější neznačkové nosiče sice neznamenají výraznější finanční investici, ale levnější zpracování se poměrně rychle projeví ve spojích a na více namáhaných místech. Vůle, které vznikají v otočných nebo stavitelných místech nosičů nejsou nic příjemného ani pro řidiče, ani pro převážená kola.

02_prevoz

Většina nosičů za záď vozidla pojme dvě a více kol, některé nosiče umožňují dokoupení další pozice pro další kolo. Při výběru nosiče na tažné zařízení je třeba také brát v potaz maximální možné zatížení tažného zařízení směrem shora.