Klipsny nebo nášlapné pedály? …aneb jakou zvolit vhodnou obuv

Jistě znáte tu oblíbenou průpovídku. Přijedete za známým NEcyklistou s novým kolem, na které jste pyšní a staráte se o něj a on vám řekne: „No, máš to pěkný, ale samo to nejezdí, ne? Stejně se na tom musí šlapat!“

Myslíte si svoje, ale vždyť on má vlastně pravdu. I na většině elektrokol člověk občas pedály otočit musí, aby zase nabil akumulátory.

Pro šlapání je třeba pedálů, bez nich to prostě nejede. Proto se dnes „projdeme“ možnostmi a nabídkou pedálů, které můžete pro vaše cesty vybírat. Nabídka je podobně jako u jiných částí kola a jeho příslušenství široká, proto každý pravděpodobně najde to, co mu vyhovuje a co při svém sportování ocení.

Pedály lze dělit na tři základní typy – klasické ohrádkové, platformy a nášlapné.

Nejčastější klasické pedály v plastové podobě najdeme na většině levnějších kol, Plastové pedály jsou sice lehké, ale to je asi jejich jediná výhoda. Plastové tělo pedálu je méně odolné, a proto častěji dojde k jeho poškození, zvlášť, když se při ježdění na levnějším kole nebere na kolo samotné moc velký ohled. Plast větší ránu nevydrží a rád praskne.

Další nevýhodou je jejich použití za mokra, protože i když je tělo pedálu členité, při navlhčení je velmi kluzké, hlavně pro rovnější a tvrdší podrážku. Noha je pak při jízdě nestabilní a to může rychle způsobit nepříjemný pád, hlavně při jízdě v členitějším terénu.

Kovová (hliníková, ocelová) podoba klasických pedálů je již o poznání lepší, odolnější a kvalitnější. Občas se objeví i kombinace kovové „ohrádky“ a plastového těla pedálu. Ani tato varianta není nepoužitelná. Pedály tohoto typu ocení klasičtí cykloturisté, kteří sedají na kolo o víkendu, aby strávili příjemný čas s rodinou v sedle. Pedály poskytují noze dostatečnou oporu a výstupky na ohrádce pedálu zabraňují sesmeknutí boty při jízdě.

Pedály lze také doplnit i o někým zatracované, jiným zase naopak vychvalované klipsny, tedy plastový nebo kovový adaptér, který v kombinaci s řemínkem tvoří „koš“ pro zasunutí chodidla a jeho stabilizaci na pedálu. Řemínkem pak lze chodilo na pedálu utáhnout tak, aby byl kontakt opravdu pevný.

Klipsny udržují chodidlo při šlapání v přímém směru, přispívají tedy ke správnému šlapání, chodidlo je navíc při jízdě stabilnější a hrozba sesmeknutí nohy z pedálu je téměř nulová. Negativem je ale neschopnost rychlého vystoupení z pedálu při neočekávané situaci a také omezená možnost nastavení klipsny v případě, že váš zdravotní stav neumožňuje „rovné“ šlapání. Na vystupování z pedálů pouze směrem „dozadu“ je třeba hlavně ze začátku používání myslet, protože zvyk je železná košile a z klipsen klasicky do strany opravdu nevystoupíte. Vystupování je proto třeba podobně jako u nášlapných pedálů zautomatizovat. Než se tak stane, možná se párkrát potkáte se zemí aniž byste vlastně chtěli.

Pro klasické pedály i v kombinaci s klipsnami je vhodné volit obuv s tvrdší podrážkou (a to hlavně u těžších jezdců), protože ohrádka pedálu má při delší jízdě tendenci „zajíždět“ do podrážky a poté tlačit až na chodidlo. Tvrdší podrážka pomůže předejít nepříjemným bolestem. Vhodnou variantou mohou být také cyklistické tretry v turistické variantě s podrážkou uzpůsobenou pro pohodlnou chůzi.

Platformy jsou v podstatě mutace klasických pedálů, které byly vyvinuty pro „tvrdší“ zacházení v disciplínách jako BMX, trial nebo fourcross. Plocha těla pedálu je větší a po okrajích jsou tzv. piny, tedy výstupky, které zvyšují sílu kontaktu chodidla s pedálem. Piny jsou často vyměnitelné, protože při větším nasazení dochází k jejich opotřebení. Jako ideální obuv pro tyto pedály lze zmínit tenisky, které jsou právě pro tento účel vyráběny např. firmou Shimano. Od běžně nošené volnočasové obuvi se příliš neliší, jsou ale vyrobeny z odolnějších materiálů.

Orientace těchto pedálů je zřejmá, nic vám ale nebrání, abyste si tento typ pedálů pořidli i na běžné ježdění a získali tak větší kontakt chodidla s pedálem a také větší stabilitu například při jízdě ze sedla.

Nášlapné pedály stojí v pomyslné hierarchii nejvýše. Jak jejich název napovídá, jsou určeny na našlápnutí, který dojde k „uzamčení“ tzv. kufru (zarážky) do upínacího mechanismu na pedálu.

IMG_5738

Nášlapné pedály vyrábí větší množství výrobců, kteří prosazují většinou vzájemně nekompatibilní upínací mechanismy.

Nejrozšířenějším systémem je systém vyvinutý společností Shimano – SPD. Podle něj se také nášlapným pedálům říká „espédéčka“. Tento systém s drobnými obměnami vyrábí více dalších výrobců jako je např. BBB nebo Wellgo.

V posledních letech jsou také oblíbené pedály od firmy Crankbrothers, kterým bývá kvůli jejich tvaru přezdíváno „šlehače“. Čtyřstranný upínací mechanismus šlehací metly opravdu připomíná.

Zmínit můžeme také francouzského výrobce Look, který dovoluje větší nastavení pedálu a je oblíben hlavně u cyklistů s problematickými klouby.

Poslední více rozšířenou značkou v oblasti nášlapných pedálů pro horská kola je Time.

Čtyři vyjmenované systémy jsou vzájemně nekompatibilní, což znamená, že v případě, že máte na tretrách zarážku z jiného systému, do pedálu nenastoupíte.

Zmínění výrobci (s výjimkou společnosti Crankbrothers) vyrábějí také silniční modely nášlapných pedálů, které mají větší rozměry pro větší opěrnou plochu chodidla o pedál. 

IMG_5739

Jak již bylo zmíněno, pro upnutí nohy do pedálu je třeba dvojice upínací mechanismus na pedálu a jako protikus zarážka montovaná na podrážku cyklistické tretry, která je vlastně třetí částí celku. Cyklistické tretry mají totiž pro montáž „kufrů“ speciálně uzpůsobenou část podrážky.

Podobně jako u klipsen je i zde třeba chvíli trénovat nastupování a hlavně pak vystupování z pedálů, které umožní pohyb paty směrem od kola. Pro začátek je vhodné nastavit menší předpětí pružin upínacího mechanismu, aby bylo nastupování a vystupování snazší. Pedály vás sice podrží ve sjezdech a technických úsecích, ale samy o sobě vás ven nepustí.

Výběr cyklistických treter je podobně jako u pedálů široký, a proto záleží pouze na vkusu a potřebách každého sportovce. Vybírat je možné z nabídky začínající u šněrovacích turistických základních modelů s gumovou podrážkou a končí u závodních modelů s karbonovou podrážkou a utahováním pomocí mikropřezky. Podobně jako u oblečení nebo přileb jsou i tretry dostupné také v dámské verzi.

Výběr je i u tak jednoduché části kola jako pedál velmi široký a je jen na vás, jakou – vám vyhovující – variantu nakonec zvolíte.