Jak na závody? …aneb co s sebou na první závod

Když vás něco chytne, začnete tomu obětovat více času, více financí a začnete vymýšlet, co by bylo dobře vylepšit, vyměnit nebo upravit. Neplatí to jen pro sportovní koníčky, ale my se bavíme o cyklistice, která sportem bezesporu je. Hlavně pánská část populace mezi sebou má spoustu „hračičků“, kteří po příjezdu z vyjížďky domů poctivě zapisují najeté kilometry, nastoupené metry, spálené kalorie a průměrnou rychlost nebo tepovou frekvenci. K tomuto účelu mají nakoupeny odpovídající „udělátka“ na kolo i pro počítač.

Trénink pak vyhodnocují pomocí grafů a nejrůznějších součtů v tréninkových denících i v online podobě. Každý z nás se za čas strávený na kole odměňuje jinak. Někdo nakoupí nové komponenty, nové oblečení, nový tachometr s GPS navigací, někdo se odmění účastí na jednom ze stovek cyklo maratonů, které se u nás v republice každou sezónu konají.
01_zavod

Jestliže jste se našli na konci předchozí věty a chystáte se poprvé závodit na kole, čtěte dále.

 Zkusíme vám pomoci s pár radami, které pomohou k hladšímu průběhu vašeho první závodního dne.

Ještě než se postavíte na start je třeba stanovit si cíl, kterého chcete dosáhnout. Z vlastních zkušeností vím, že je lepší se mírně podceňovat a stanovovat si alespoň na počátku cíle, které jsou splnitelné. Hlava je pak méně stresovaná a vy se můžete více soustředit na plynulý výkon.

Předpokladem každého kvalitního závodu je samozřejmě dostatečný trénink, který by měl závodu předcházet. Každý kilometr, který ujedete tréninkově se počítá a během závodu zúročí. Když má tělo vybudovanou dostatečnou základní dlouhodobou vytrvalost, lépe snáší vysoké nároky během závodního zatížení. Jak správně trénovat, kdy začít, kolik kilometrů ročně “natočit“ nebo jak se správně stravovat jsou věci, které vydají na spoustu dalších článků, proto se jimi dnes zabývat nebudeme.

02_zavod

Jestliže jste víkendový sportovec, který má kolo jako prostředek pro vyčistění hlavy a neřeší najeté kilometry víc než příjemné posezení na zahrádce na konci víkendové trasy, měli byste stejně přistupovat i k závodu. Jedna věc je přihláška z hecu po domluvě s kamarády a druhá samotný závod. Na start se postavte s cílem dojet do cíle, nezabít se přitom a závod si užít. Při prvním startu se snažte chovat tak, abyste nebyli nezbezpeční svému okolí, sledujte zkušenější kolegy a sbírejte informace, jak to v průběhu závodu chodí. Zkušenosti jsou při závodění velmi důležité a pomáhají hlavně v krizových okamžicích závodů, ať už se jedná o technické problémy nebo o problémy s fyzičkou či hlavou. Jakmile se z vás stane zkušený účastník cyklozávodů, budete na start nastupovat více v klidu a situace na trati budete řešit se stále větším přehledem.

 Když navodíme klasickou situaci před závodem – máme týden do startu, startovné zaplacené, kolo v pořádku a těšíme se na start. Co dělat během týdne, který do startu zbývá? Rada je velmi jednoduchá – dělejte to, na co jste zvyklí. Opravdu není dobrý nápad vymýšlet jakékoliv novoty, na které náš organismus není zvyklí. Měli byste se snažit zůstat v pohodě a ne si rozhodit žaludek sportovní stravou nebo potravinami, na které nejste zvyklí. Takže snídejte, co jste zvyklí a totéž platí pro obědy, večeře a svačinky. Určitě zkuste zajistit organismu dostatečné přísun tekutin a minerálů – ty budete v sobotu určitě potřebovat více,  než si myslíte. Takže pijte dostatek „zdravých“ tekutin, tedy těch bez alkoholu, velkého množství sladidel a povzbuzujících látek jako je kofein nebo taurin. Ty totiž rády organismus odvodňují.

 Co na závod připravit? Ohledně oblečení je to stejné jako na vyjížďku – jeďte v oblečení, ve kterém se na kole cítíte nejlépe a jeho množství volte dle aktuální předpovědi počasí. Při oblékání více vrstev mějte na paměti, že závod pojedete ve vyšším tempu, takže se zpotíte určitě rychleji než obvykle. Oblečte se ale tak, abyste zamezili prochladnutí ve sjezdech. Ideální je tedy při jiných než letních teplotách vestička, kterou případně poskládáte do kapsy u dresu.

03_zavod

Výživa během závodu je kryta občerstvovacími stanicemi, které jsou postaveny na trase. Jestliže jedete „na kochačku“, budete na občerstvovačky rádi vzpomínat a jejich návštěvu si určitě užijete. Speciální sportovní výživa v podobě „nakopáváků“ je samozřejmě také možná, ale nic se nemá přehánět – měla by vám pomoci k lepšímu výkonu, nikoliv k žaludečním problémům.

Pitný režim může u cyklistů zajistit oblíbený iontový nápoj, který je ideální v hypotonické podobě, tedy pouze mírně energizující. Ten dostanete na každé z občerstvovacích stanic. Stejně vhodná je i „suchá“ voda nebo její kombinace s citronem a trochou cukru. Pamatujte, že pitný režim je důležitý nejen před, ale i během sportovního výkonu. Křeče nejsou opravdu nic příjemného.

Zbývá technické vybavení, které bychom neměli zanedbat. Co nesmí chybět v kapse u dresu, podsedlové brašně nebo v camelbaku? Náhradní duše, lepení (ideálně samolepící záplaty), multiklíč s nýtovačem a rychlospojka na řetěz. Drobné opravy zvládneme na trati sami, se zbytek nám mohou pomoci servisní mechanici na občerstvovacích stanicích.

Vše máme nachystáno, chybí už jen někdo s foťákem na startovní a cílové foto, tak vzhůru na trať a hodně závodních zážitků a úspěchů v budoucnosti!