Jak na servis? …aneb seřizování brzd

Není nic příjemnějšího než když ve sportovním rozpoložení skočíte na kolo, vyrazíte ven a všechno funguje tak jak má. Řazení řadí, kola se točí, řidítka zatáčí a nikde nic nevrže ani nekřupe. K tomu pěkné počasí a už to vlastně nemůže být lepší. Co by ale mělo fungovat vždy, i když to zrovna úplně ideálně neřadí a při jízdě ze sedla se odněkud ozývají nepříjemné zvuky je brzdový systém. Na konci každého kopce, který jedeme směrem dolů bychom si měli být jisti, že budeme schopni bezpečně zastavit.

 Proto se dnes zaměříme právě na údržbu brzd a zmíníme několik rad, jak zajistit, abychom se na ně mohli bez problémů spolehnout. Začneme klasickými ráfkovými brzdami, které jsou na poměrně velkém ústupu, nicméně jsou velmi rozšířené na starších modelech horských a crossových kol. U silničních kol jsou ráfkové brzdy stále číslem jedna. Brzdění pomocí čelistí, brzdových špalíků a brzdných ploch na ráfcích je velmi oblíbené z důvodu jednoduché údržby, nízkých nákladů na provoz a solidního brzdného účinku. Do problémů se můžete dostat při brzdění v dešti nebo v zimním období, kdy může dojít k výraznému úbytku brzdného výkonu.

 Na co si tedy dát pozor a co čas od času zkontrolovat nebo vyměnit? Začneme od brzdových pák. Při ladění správného nastavení brzd je velmi důležité nastavit chod brzdových pák. Ideálně tak, aby byl pro obě páky stejný. Příliš krátký chod může způsobit příliš razantní stisk brzdových pák, který skončí skokem plavmo přes řidítka. I zde platí, že nejlepší je zlatá střední cesta. Příliš dlouhý chod může znamenat, že nezabrzdíme dostatečně brzo.

 Nastavení chodu brzdových pák ovlivníme dvěma způsoby. Při montáži brzdového lanka a jeho upínání pod šroub na brzdové čelisti regulujeme nejen vzdálenost brzdových špalků od brzdových ploch ráfků, ale nahrubo také chod brzdových pák. Čím je lanko více napnuté, tím je chod brzdy i páky kratší a brzdná reakce rychlejší. Doladění chodu páky pak umožňuje stavěcí šroub na jejím těle. Tuto možnost využijete i během delší jízdy v dešti, kdy přijdete o část materiálu brzdových špalků a chod páky se prodlouží.

01_brzdy

Od brzdové páky k brzdě je bovdenem vedeno lanko, které brzdu ovládá. V případě, že se chod brzdové páky začne s přibývajícím časem zhoršovat a na její zmáčknutí je třeba stále více síly, máte dvě možnosti. Levnější je promazání lanka uvnitř bovdenu např. teflonovým olejem. Při tomto úkonu stačí vyháknout brzdu a povolit tak lanko. Do bovdenu pak lehce přes koncovku nastříkáme olej a bovdenem poté projedeme volnou část lanka. V případě, že jsme oleje aplikovali více než bylo třeba, lanko osušíme hadříkem a brzdu zahákneme zpět. Tím je údržba hotova. V případě výměny bovdenu je vhodné pro jistotu vyměnit i lanko. Interval výměny se doporučuje jednou za rok až dva. Samozřejmě to záleží na podmínkách ve kterých jezdíte. Bahno, voda a třeba i sůl umí s pohyblivými částmi kola udělat divy. Při výměně bovdenu a lanka jsou potřeba kromě inbusů potřeba také speciální kleště na lanka a bovdeny. Sice to znamená pár korun navíc, ale kvalitní kleště určitě oceníte, protože klasickými štípačkami kvalitní práci opravdu neuděláte.

 Důležitou součástí brzdného systému jsou brzdové špalky. V současné době mají brzdové špalíky v nabídce všichni výrobci brzd a cyklo příslušenství, proto není problém vybrat si ty správné. Špalky se prodávají ve dvou variantách – výměnné a bez možnosti výměny. Výměnné jsou příjemné v tom, že při „dojetí“ gumové směsi stačí koupit pouze novou „gumičku“ a vyměnit ji. Prvotní nákup je trošku dražší, ale poté ušetříte.

 Brzdový špalek by měl mírně šípovitě nebo přímo dosedat na brzdnou plochu ráfku. Seřízení jeho polohy je jednoduché – vyhákneme lanko, lehce povolíme matku, která drží špalík a přitiskneme jej na ráfek. V této poloze matku opět utáhneme. V případě, že čelisti nedosedají při zabrzdění stejnoměrně, je možné úhel který svírají upravit pomocí malých šroubků na dolní části brzdových čelistí. Tím máme vše vyřešeno.

 Jak je to s hydraulickými kotoučovými brzdami? Trošku složitější. Vzhledem k tomu, že se jedná o stejný systém jako u automobilů, není se třeba bát neúčinnosti, nicméně servis je při zavzdušnění brzdového ústrojí trošku náročnější a je asi jednodušší nechat to na oblíbeném cykloservisu. Kontrolu a výměnu brzdových destiček, ale zvládnete bez problémů. Na rozdíl od brzdových špalků je třeba dát si pozor na typ destiček, které pro své brzdy potřebujete. Brzd je velká spousta a tomu bohužel odpovídá i velká spousta typů a tvarů brzdových destiček. Několik je také způsobů uchycení v brzdovém třmenu, proto je třeba vědět jak na to a univerzální způsob výměny v současné době neexistuje. Brzdové destičky mají na sobě vrstvu brzdové směsi, která mizí dle aktuálních podmínek různě rychle. Při vhodné kombinaci vody a řídkého „bahýnka“ o ni můžete přijít rychleji než rychle. Informovat vás o tom nebude kontrolka na palubovce, ale poněkud nezvyklý zvuk, který budou brzdy vyluzovat při brzdění. Když se vám to jednou zadaří, už pak budete navždy vědět, co znamená brzdit „kov na kov“. Tato situace ale není ideální pro kotouče, proto je vhodné jí předcházet.

 Mocnost brzdové destičky zjistíte jednoduše – povolíte rychloupínák, vytáhnete přední nebo zadní kolo a vše zkontrolujete pohledem směrem do brzdového třmenu. V případě, že destičkám už moc dlouhý život nezbývá, stačí povolit zajišťovací mechanismus (šroub, závlačka, spona nebo plíšek) a destičky vyměnit, ideálně včetně pružinky, která je drží od sebe. Při výměně je vhodné brzdový třmen také vyčistit. V případě, že se kotouč nebude chtít vlézt mezi destičky, bude třeba ještě zatlačit na oba pístky směrem dovnitř brzdového třmenu.

02_brzdy

Jak na kotouč, který při jízdě cinká nebo škrtá o destičky? Stačí povolit dva inbusy, které drží brzdový třmen, zmáčknout brzdu a vše opět utáhnout. Poté brzdu povolíme a vyzkoušíme, zda se situace zlepšila. V případě, že tento postup nefunguje, bude třeba třmen vystředit ručně.

 Výhodou kotoučových brzd je jejich účinnost a také bezúdržbovost celého systému. Provoz a pořizovací náklady jsou ale ve srovnání s ráfkovými brzdami o kousek vyšší.

Ať už jste vyznavačem jakéhokoliv typu brzd, starejte se o ně tak, aby vám zajistily bezpečnou jízdy bez nectěných adrenalinových situací.