Jak na servis? …aneb kolo podle sebe

Český národ je plný kutilů a koumáků, kteří jsou zvyklí dělat si vše podle svého pěkně doma ve svojí dílničce. V případě, že na kole jezdíte často, sami si ho servisujete a postupně obměňujete některé díly, jistě vám jednoho dne přijde na mysl, že by nebylo vůbec špatné postavit si kolo podle sebe. Stavba vlastního kola má svoje úskalí, ale také jisté výhody. V dnešním spotřebním světě je normální, že máme všichni podobná auta, telefony, počítače, ale i kalhoty nebo boty. Stejné je to i u kol. Když si pořídíte kolo střední třídy od některého z více rozšířených výrobců, určitě ho na svým cestách potkáte a někdy i několikrát. Proč tedy nemít kolo, které nikdo jiný nemá? Navíc k tomu jako bonus můžete vše přizpůsobit vlastním potřebám.

 Jaké jsou nevýhody? Potřeba dostatečného vybavení domácí dílny, potřeba znalosti všech dílů a jejich kompatibility, potřeba alespoň částečné technické zručnosti a také v některých případech vyšší náklady na pořízení. K tomu je také ještě třeba přidat čas, který strávíme výběrem komponentů, jejich nákupem a samotným sestavením a seřízením stavěného kola. Tento čas ale věnujeme koníčku, který nás baví, takže na tom není nic špatného, navíc od nás bude doma chvíli pokoj.

 Na začátek je vhodné si stanovit cenu, kterou jsme ochotni do nového kola investovat a podle ní poté začít vymýšlet výbavu, kterou na kolo pořídíme. Určitě bychom měli začít u rámu, protože vhodně zvolený rám „dělá“ kolo a na dobrém základu se dá stavět i v budoucnu při dalších přestavbách, které vás jistě čekají…

 Při výběru rámu má možnost vybírat mezi rámy pevnými a odpruženými, z hlediska materiálu vybíráme většinou mezi hliníkem, karbonem, ocelí nebo titanem. Za odpružený rám zcela jistě zaplatíme více než za stejně kvalitní pevný, nicméně pevné rámy vyšších řad mohou také dosahovat zajímavých cenových kategorií. Pří výběru velikosti rámu se řiďte doporučeními výrobce, vlastními zkušenostmi nebo si nechte poradit prodejcem. Problém může nastat hlavně v případě, že svou výškou spadáte přesně na rozhraní vyráběných velikostí rámu. Důležitá pak není jen výška postavy, ale také délka nohou a rukou.

01_kolo

Pokračovat budeme s odpruženou vidlicí, která také tvoří nemalou část rozpočtu. Obecně lze vidlice dělit na vzduchové a pružinové. Pružinové jsou citlivější, ale nelze je jednoduše nastavit dle potřeb jezdce, protože vše závisí na použité tvrdosti pružiny. Oproti tomu vzduchová vidlice je příjemně regulovatelná tlakem vzduchu, který upravíme pomocí speciální tlumičové hustilky. Při nákupu je také třeba přemýšlet o možnosti servisu vidlice, proto zjistěte, zda je poblíž vašeho bydliště nachází některý z autorizovaných servisů.

 Další důležitou položkou v našem rozpočtu bude sada komponentů, která bude zajišťovat řazení, brzdění a šlapání, tedy řadicí mechanismus, přesmykač, přehazovačka, kliky s převodníky a osou, kazeta, řetěz a brzdy včetně brzdových pák a případně kotoučů. Obecně lze říci, že u řazení vybíráme mezi komponenty Shimano a SRAM (u silničních Campagnolo), které poskytují několik modelových úrovní odlišených funkcí, váhou, ale i cenou. Při výběru je lepší brát v úvahu vlastní zkušenosti, oba výrobci mají dostatek odpůrců a přívrženců. Kvalitativně jsou na tom podobně, proto záleží hlavně na tom, které komponenty vám víc „sedí“.

02_kolo

U výběru brzd je situace trochu složitější. Ráfkové i diskové brzdy vyrábí více výrobců, proto i zde uplatníme vlastní zkušenosti nebo rady zkušenějších. U výrobků od známých výrobců ale dnes již chybu neuděláte. Při výběru kotoučů je vhodné přemýšlet o uchycení vhodném pro přírubu na nábojích, které budete mít na kolech. Vybírat lze z uchycení Center-lock od Shimana nebo na 6 děr, který používají ostatní výrobci.

03_kolo

Kola na novém kole také nemohou chybět. I zde máte na výběr – buď můžete nakoupit špice, niple, náboje a ráfky a z nich (nechat) zaplést celá kola nebo dejte přednost zapleteným kolům. Ta ale ne vždy používají standardní díly, takže se můžete dostat do problémů v případě, že vám na cestách praskne špice nebo celý ráfek. Dle použití je také třeba vybírat typ ráfků – na klasické dušové pláště nebo na bezdušové pneumatiky.

 To nejdůležitější už máme vybráno, tak co ještě zbývá? Není toho zase tak málo, jak by se mohlo zdát. Vybrat musíme ještě řídítka, představec, rohy, gripy a hlavové složení v oblasti řídítek, dále pak sedlovku, sedlo, sedlovou objímku a nějaký chránič zadní stavby, aby nám ji hned na začátku nezničil řetěz. V této skupiny dílů je třeba dbát na správné průměry u sedlovky, představce a řídítek, stejně tak je důležitá i jejich správná délka. Sedlo ideálně vyberte tak, aby vám sedlo a vyjížďky na něm byly jen příjemné.

 Co ještě chybí? Správný stavitel v podstatě nikdy nekončí, proto se dá předpokládat, že v budoucnosti určitě něco vyměníme. Navíc ve výčtu chybí ještě cyklo příslušenství, kterého je celá řada.

Kde tohle všechno nakoupit? Záleží na vás, zda dáte přednost kamennému obchodu, do kterého rádi chodíte nebo budete chtít ušetřit a zvládnete vše vybrat a objednat v některém z mnoha internetových obchodů.

Na závěr zbývá jen popřát: „Příjemnou stavbu!"