Hlava jako v bavlnce? …aneb výběr správné přilby

Podle aktuálně platné české legislativy, respektive silničního zákona je použití cyklistické přilby při jízdě na kole povinné pro děti do 18 let věku. Používání cyklistické přilby je tedy u dospělých otázkou volby. Mělo by být ale stejně samozřejmé jako u první jmenované skupiny. Jak zní často při debatách o bezpečné cyklistice zmiňované motto:

„Přilba je povinná pro cyklisty pouze do 18 let, ale život může zachránit v každém věku!“

 Přilbu opravdu nelze nikomu dospělému nutit, ale prevence často pomůže účinně předejít velké spoustě problémů. Navíc ji lze brát i jako dobře vypadající a přitom užitečný prvek výbavy každého správného cyklisty. Současná nabídka cyklistických přileb je opravdu široká, přilby vyrábí spousta zahraničních renomovaných výrobců, ale nabízejí je také čeští výrobci jízdních kol jako součást originálního příslušenství. Vybírat je možné z pánských, dámských, juniorských nebo dětských modelů ve velké spoustě designů. Dle určení lze přilby dělit na silniční, horské, BMX (tzv. kokosky) nebo sjezdové a freeridové s integrovaným chráničem spodní čelisti. Přilby lze také rozdělit na sportovní a závodní – liší se zpracováním, váhou, počtem ventilačních otvorů a samozřejmě cenou.

 Jak vybrat tu správnou přilbu? Samozřejmě je třeba přilbu vybírat s ohledem na způsob a intenzitu jejího využití. Jistě není nutné investovat několik tisíc korun do přilby, kterou na hlavně povezete dvě hodiny měsíčně, ale vždy by mělo platit, že jakákoliv přilba je na hlavě lepší než vůbec žádná přilba.

Nejdůležitější je, aby přilba na hlavě dobře seděla, nikde netlačila, neomezovala vás při rozhledu, nezmenšovala příliš zorné pole, prostě aby vám jednoduše řečeno „padla“.  I když je pochodování po obchodech jistě pro mnohé vás nepříliš oblíbenou činností, u přilby se může stát, že budete zkoušet, zkoušet a zkoušet. Jenže každá lidská hlava je prostě originál, proto je občas nutné vydržet a trpělivě hledat tu správnou.

Ceny běžně dostupných přileb začínají na několika stokorunách a končí v řádu několika tisíců korun. Rozumné cenové rozpětí, které nabízí už opravdu kvalitní materiál, vysokou úroveň zpracování i odpovídající design sahá od jednoho do dvou tisíc korun českých.

 U kupované přilby vždy dbejte na to, aby u ní byl doložen certifikát bezpečnosti, který je zárukou dostatečné odolnosti. Každá v ČR prodávaná cyklistická přilba musí mít certifikát ES o přezkoušení typu. Na jeho základě musí výrobce přilbu opatřit označením CE, což je doklad o tom, že výrobek splňuje technické požadavky stanovené normou ČSN EN 1078.

Při výběru přilby kromě jejího tvaru dbejte i na úroveň zpracování, možnost odejmutí štítku, kvalitu vnitřních výstelek a upínací systém. Začneme od konce, tedy od způsobu upínání přilby. Většina prodávaných modelů má uvnitř přilby v podstatě čelenku, která kopíruje hlavu po jejím obvodu a pomocí upínacího mechanismu lze jemně naladit sílu jejího upnutí na hlavě.

 Nejlepší upínací mechanismus je takový, který budete schopni ovládat (=utahovat nebo povolovat) pouze jednou rukou. Tím je možné zajistit úpravu upnutí přilby na hlavě i během jízdy, a to alespoň trochu bezpečně. Upínací mechanismy na přilbách se vyrábějí v podobě otočných koleček, které najdeme například u přileb značky Uvex nebo v podobě „zubatých řemínků“, které se posunují na obou stranách temene hlavy. Ty najdeme například na přilbách značky Specialized.

Systém upínání přilby by vám měl vyhovovat, v žádném případě s ním nesmíte zápasit, nastavování přilby musí být prostě automatický proces. Také by vás nikde nemělo nic tlačit a u žen je také třeba myslet na dostatečný prostor pro vlasy.

Výstelky uvnitř přilby jsou velmi důležité pro delší používání. Měly by být příjemné na dotyk a přitom z kvalitního materiálu, který dobře odvádí pot, rychle schne a vydrží. Při nákupu se nezapomeňte zeptat, zda je možné výstelky později dokoupit – někdy to může být neřešitelný problém…

Je na přilbě nutný štítek nebo ne? Někdo si bez něj přilbu na hlavu nedá, jiný to má zase naopak. Ideálním kompromisem je varianta přilba s odnímatelným štítkem. Pro jeho použití hovoří ochrana proti slunci nebo ochrana proti větvím a jiným překážkám při jízdě v terénu, proti je menší zorný úhel a nutnost více zaklánět hlavu. Při problémech s páteří je lepší štítek vynechat.

Na závěr nechávám vzhled přilby. Ten je jistě důležitější pro něžnější pohlaví, ale ani pánská část cyklistické populace nechce vypadat s přilbou odpudivě. Jak již bylo zmíněno  - výběr je veliký, proto jistě najdete správný design i tvar. Při výběru barvy přemýšlejte, kdy budete přilbu používat. V případě, že jezdíte i po nocích, zkuste světlejší odstíny ideálně s reflexními prvky.

Jak přilbu správně nosit (vozit)? Nejdůležitější je samozřejmě mít přilbu při jízdě na kole stále na hlavě. Do kopce se sice budete méně potit s přilbou na řídítkách nebo uchycenou na batohu, nicméně i při jízdě vzhůru vám pořád může ublížit někdo jedoucí opačným směrem. Jak je již zmíněno dříve, přilba by měla na hlavě dobře sedět, při potřepání hlavou by se neměla přemísťovat. Utahujte ji ale s citem, ať vás zbytečně netlačí. Přilba by neměla být ani příliš do čela ani na temeni hlavy. Ideální se tedy ta známá „zlatá střední cesta“.

Řemínky přilby by také neměly být nastaveny příliš na volno, mezi bradu a řemínek by se neměly vlézt více než dva prsty. Pokud nevozíte integrální přilbu, neměla by vám zakrývat uši. Sluch je po zraku na kole z hlediska bezpečnosti druhý nejdůležitější smysl. 

 Při jízdě se pozorně dívejte kolem sebe, přidejte k tomu i sluch a než nasednete a vyjedete také hmat – sáhněte si na hlavu, jestli vám na ní něco nechybí.