Co s kolem po zimě? …aneb co zkontrolovat než na jaře vyrazíte

Jakmile o sobě jaro začne dávat vědět, každý správný cyklista začíná být netrpělivý a nemůže vydržet doma. Zimní sporty mají samozřejmě taky něco do sebe – parádní rozhledy z lanovek na sjezdovkách nebo zasloužený svařák v horských chatách na běžkách, ale nakonec tyto radosti rádi vyměníme za voňavý jarní vzduch, teplejší sluneční paprsky a první známky probouzející se přírody. Ráno už nevstáváme do tmy a budí nás zpěv ptáků místo krákání „ruských vlaštovek“.

 Když se někdo z jara zeptá: „Tak co, už jezdíš? Kolo už má po zimním spánku?“, většinou odpovídám, že na kole se jezdí celý rok. Jestli ale patříte mezi velkou většinu rekreačních sportovců, zimní spánek není pro vaše kolo ničím neobvyklým.

 Vaše kolo by na konci sezóny před zazimováním mělo dostat alespoň částečnou péči za to, že vás vždy dovezlo tam, kam mělo nebo kam vám nohy stačily. Stejně jako auto, i kolo občas potřebuje trochu servisu. Před zimou by mělo projít důkladnou očistou, doporučuje se také mírnější tlak v pláštích, zařazení lehčích převodu pro povolení napětí lanek a zaparkování kola mimo mráz či případně sníh a déšť.

 Před prvním výjezdem by pak měl proběhnout předsezónní alespoň částečný servis. Jestliže nejste příliš technicky zdatní, můžete kolo odvézt do oblíbeného cykloservisu, kde vám jarní prohlídku rádi provedou. V lepším případě prohlídka vyústí v seřízení některých komponentů, v horším v jejich výměnu. To může být důsledek horší péče o kolo během roku, ale všechny komponenty mají určitou životnost, kterou většinou o mnoho nepřekročíme ani s dobrým přístupem.

 Když pomineme možnost návštěvy cykloservisu, můžete jarní prohlídku provést sami. S čím tedy začít a na co nezapomenout, aby se naše první jarní výlety obešly bez zbytečných zastávek nebo případně nekončily někde mezi poli?

 Jestliže na kole ještě zraje podzimní bahýnko nebo zimní solná emulze, určitě se bude hodit trocha vody se saponátem, smetáček nebo případně „odpovídající cyklokosmetika“. Každý servis se vždy lépe provádí na kole, které je čisté a voňavé.

 Začneme hezky odspodu, tedy od kol. Prohlédneme pláště, zda jsou ve slušném stavu z hlediska vzorku a jestli jejich bočnice nejsou příliš popraskané. Tlak v pneumatikách je také důležitý – dle potřeby nebo údajů na bočnicích jej upravíme. Dále se zaměříme na ráfky, respektive na stav výpletu obou kol a zkontrolujeme, zda ráfky „nehází“. V případě, že ano, že třeba kola docentrovat a upravit napětí ve výpletu. Poslední, ale také velmi důležitou součástí kol jsou náboje. Obě kola by se měla točit bez přidírání, chod ložisek v náboji by měl být hladký a v těle náboje by se neměla objevit žádná vůle. Při zanedbání péče to může v konečném důsledku znamenat výměnu ložisek a konusů nebo celého náboje!

 Už jsme zajistili, aby se kola točila. Během jízdy je ale třeba kola i bezpečně zastavit. Zkontrolujeme tedy brzdy, jejichž správná funkce je velmi důležitá. V případě ráfkových brzd můžeme začít tam, kde jsme skončili – u ráfků. Při dlouhodobějším používání dochází k postupnému opotřebení brzdných ploch, což končí jejich probrzděním a zničením ráfku. Brzdná plocha by měla být rovná, v případě, že se začíná tvarovat do písmene U, začíná se opotřebení projevovat. Někteří výrobci pro tyto účely brzdné plochy opatřují indikátorem opotřebení – většinou se jedná o prolis, který je hlubší než brzdná plocha. Jakmile se hloubky srovnají, je ráfek zralý na výměnu.

 Velký vliv na opotřebení brzdných ploch mají také brzdové špalíky. Zkontrolujeme proto také jejich stav a také seřízení. Měly by při stisknutí brzdy dosedat celou plochou nebo mírně šípovitě na brzdnou plochu ráfku.

 Vyzkoušíme také chod brzdových pák, který by neměl být příliš dlouhý, aby bylo zastavení bezpečné. V případě, že jdou páky stisknout ztuha, bude třeba promazat lanka nebo případně vyměnit celé vedení, tedy lanka a bovdeny.

 V případě kotoučových brzd zkontrolujeme stav brzdových destiček, aktuální zdraví kotoučů a také chod pák, kterým zjistíme, zda nejsou zavzdušněné. Dlouhý a houbovitý chod = příliš mnoho vzduchu v uzavřeném systému.

 

kontrola01

Když už máme ruce na řídítcích, zkusíme také funkci řazení. Lanka nejsou nesmrtelná, vždy se trochu vytáhnou, a proto je třeba řazení čas od času seřídit. U přehazovačky k tomu slouží seřizovací šroub na těle přehazovačky, nicméně velmi podobný mechanismus na doladění napnutí lanka najdeme i na těle řadící páčky. U přesmykače napneme lanko také šroubem na řadící páčce nebo případně otočné rukojeti. V případě, že nemá řazení hladký chod a změna převodu je spojena s potřebou větší síly, bude postup podobný jako u brzdy, tedy namazání lanek nebo jejich výměna společně s bovdeny.

Jestliže se nám řazení nedaří vyladit, může být na vině ohnutá patka rámu. Většina rámů má patku vyměnitelnou, proto většinou není problém výměnu zajistit.

kontrola02

S řazením přímo souvisí pohon celého kola, tedy řetěz, kliky, převodníky a kazeta. U řetězu nelze nezmínit okřídlené „Kdo maže, ten jede!“. Ale mělo by také platit, že všechno má svou mez. „Přemazaný“ řetěz také není ideální – funguje jako spolehlivý lapač všech nečistot, které během jízdy potkáme. Řetěz je vhodné čas od času změřit měrkou, zda už není na hranici své životnosti a případně jej včas vyměnit. Čas výměny je obvykle po najetých cca 1500 kilometrech. Převodníky mají také danou životnost, která se blíží ke konci v případě, že řetěz začne „lepit“ a namotávat se na převodníky. Nezbude pak než řetěz vyměnit nebo pilníkem lehce srovnat zuby. Sjetá kazeta pak po výměně řetězu za nový začne „střílet“ a řazení bude nepřesné.

kontrola03

Kontrolou by měla projít i středová osa nebo případně vně rámu uložená ložiska, která mají tendenci také chytat nečistoty. Nezapomeneme ani na pedály – u nášlapných mechanismů vyzkoušíme jejich chod, dle potřeby upravíme sílu upnutí a lehce namažeme pružiny upínacích mechanismů.

kontrola04

Pozornost je také vhodné věnovat odpruženým částem kola – tedy vidlici a případně i tlumiči. Kromě pravidelné očisty by i tyto komponenty měly čas od času absolvovat odborný servis v případě, že si na něj sami netroufnete.

A co nakonec? Vybereme, co na sebe a vzhůru za prvními jarními kilometry!